Afgelopen zomer hebben wij een poster gemaakt om te laten zien wat er afgelopen jaar voor resultaten geboekt zijn met project FASTBALL (zie een aantal berichten naar beneden). Naar aanleiding van deze poster heb ik aantal vragen gekregen die ik graag beantwoord. Wil jij ook zo’n poster? Neem dan contact met ons op!

 

 

1. Hoe bewerkstelligen/trainen jullie de vergrote separatie?
Vanuit ‘project FASTBALL’ zijn we nog niet bezig geweest met het toepassen van de informatie die we uit het separatie onderzoek hebben gevonden. Uiteraard kunnen we alle honkbal coaches, maar ook trainers in anders sporten, aanmoedigen op aan de slag te gaan met de bewegelijkheid van het lichaam, om zo tot een optimale samenwerking te komen van de benen en de armen. Deze optimalisatie is essentieel in alle sporten en verbetert dus ook de werpsnelheid van pitchers!

 

2. Focussen jullie alleen op de rotatie snelheid of ook vergrote bewegingsuitslag v.d. verschillende lichaamsbewegingen tijdens de pitch?
Om zo hard mogelijk te gooien lijken er 2 basisvoorwaarden te zijn, alle andere criteria of onderzochte kinematische variabele vallen binnen deze voorwaarden. Ten eerste, het versnellingstraject van de bal moet zo lang mogelijk zijn, en, dit traject moet zo snel mogelijk worden afgelegd. Een grotere separatie kan er aan bijdragen om het versnellingstraject langer te maken. Uit het onderzoek blijkt echter vooral dat de timing van deze separatie erg belangrijk is in het bijdragen aan de hoge werpsnelheid. Helaas is er nog weinig onderzoek gedaan naar wat een goede timing is. Er is ongetwijfeld een “window”.
De timing van het bewegen, en de ‘power flow’; hoe de krachten van het ene segment naar het andere worden doorgegeven, zijn dan ook twee variabelen die uitermate onze interesse hebben. We zijn hier dan ook hard onderzoek naar het doen. We hebben zelf een pitching mound getimmerd die we op een aantal krachtenplatformen hebben gezet, waarmee we de afzetkrachten op de grond kunnen meten. Daarnaast zijn we een systeem aan het ontwikkelen om op een eenvoudige wijze de beweging van de verschillen segmenten ten opzichte van elkaar in beeld te brengen.

 

3. Waardoor zijn de blessures opgelopen? Tijdens training, alle daagse bezigheden of wedstrijd situaties?

De geconstateerde blessures kunnen om allerlei redenen zijn opgelopen. We hebben wel specifiek gevraagd naar blessures die door het sporten zijn gekomen en dus niet door uitglijden in de badkamer of zogenaamde ‘alledaagse bezigheden’. Daarnaast is het ook zo dat de blessure wel moet zijn gezien door een arts of ene fysiotherapeut en ze daadwerkelijk trainingen ervoor hebben moeten laten of minderen.

Wat betreft het ontstaan van de blessures; de jongens houden dagelijks een klein online dagboekje bij waarin ze hun belasting elke dag opschrijven. Deze informatie willen we combineren met de gegevens van de jongens die blessures hebben opgelopen om zo ook te kijken naar het ontstaan van deze blessures.

mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het graag!